כולסטרול

כולסטרול וטרי-גליצרידים מהווים את מערך השומנים במחזור הדם.
שני סוגים יש לכולסטרול;LDL- הכולסטרול ה"רע"- נוצר כתוצאה מתזונה לקויה העשירה בשומנים מהחי ושומנים רווים ועניה בסיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים, וכן נוצר מבעיה בתפקוד הכבד ובסינתזת השומנים בו.
במקרים הללו הכבד מייצר LDL ברמות גבוהות ללא קשר לתזונה ו כ 15%- מהסובלים מבעיה זו, לא יושפעו מדיאטה דלת כולסטרול אלא יזדקקו לתרופות ואו לשאר ההמלצות שיובאו בהמשך.
.HDL- הכולסטרול ה"טוב"- מיוצר בגוף ע"י הכבד ומונע את נזקי ה-.LDL הכולסטרול הרע שוקע בדפנות כלי הדם מצר אותם, מקשה ומוריד את רמת גמישותם וגורם למחלות קרדיו- וסקולריות (לב וכלי דם), כמו כן פגיעה בכבד עצמו כתוצאה מעליית רמת השומן  בו (כבד שומני) ולירידה בתפקודו.
על פי הרפואה הסינית מעורבים בד"כ האיברים הבאים: טחול, קיבה וכבד.הטחול והקיבה אחראיים למטבוליזם (חילוף חומרים) וייצור ה-GU-CHI שהיא האנרגיה המופקת מהמזון ע"י טרנספורמציה וטרנספורטציה, דהיינו, תהליכים של העברה תקינה של המזון במערכת העיכול והפיכתו לאנרגיה זמינה לצורכי הגוף.
תהליכים אלה חשובים גם מבחינת מטבוליזם השומן, במסגרת זו מצטרף גם הכבד האחראי על ייצור, אחסון ושינוע הדם על מרכיביו השונים אל אברי ותאי הגוף השונים.
כאשר נפגעים תהליכי המטבוליזם וייצור הדם נוצרים שומנים בדם הפוגעים בכלי הדם בכבד ובלב.
שומנים עפ"י הרפואה הסינית נכנסים להגדרה של "ליחה ולחות".
כאן חשוב אבחון ספציפי ומדויק בהתייחס למטופל אינדיווידואלי ולבעייתו.
לדוגמא: אכילת מזון שמן, שומן רווי ושומן מהחי העשיר בכולסטרול וכן אוכל מטוגן וג'אנק פוד יכול לגרום לפתולוגיה של "חום ולחות במחמם האמצעי", במקרה זה לאחר אבחון ספציפי כמובן, יש להשתמש בנקודות דיקור "המורידות חום" ו"מוציאות לחות" מהטחול ומאזנות את הקיבה והכבד.
במקרים רבים נובע עודף שומנים בדם מתפקוד לא תקין של הכבד ולכן מומלץ "ניקוי כבד"- ( דטוקסיפיזציה- טיהור רעלים), בד"כ מבצעים ניקוי זה באביב (הכבד שייך לאלמנט העץ ועונת השנה השייכת אליו- אביב) אך ניתן לבצעו כל השנה.
כוס שמן זית, מיץ מלימון גדול ושן שום כתוש. לשתות בבוקר על קיבה ריקה, פעמיים בשבוע, לא יותר משלושה שבועות רצוף.
המלצות:
* בכל מקרה רצוי להפחית את צריכת השומנים הרווים ושומן מן החי (כולסטרול יש רק במוצרים מן החי, בשרים, מוצרי חלב וביצים).
* להגביר את צריכת הירקות והפרות המכילים סיבים תזונתיים אשר בין היתר "מנקים" את הגוף מכולסטרול.
* לעסוק בפעילות ספורטיבית המעלה את רמת הכולסטרול הטוב על חשבון הכולסטרול הרע, מגבירה את גמישות כלי הדם ויכולת תפקוד הלב.
* רצוי להגביר את צריכת ויטמיני B, אך לא מן החי (3B מוריד את הכולסטרול והטריגליצרידים, 6B  ו12B המונעים הצטברות רובד טרשתי על פני כלי הדם.) ניתן לצרוך אותם משמרי בירה, אגוזים, חיטה מלאה, כרוב, עלים ירוקים ודגים.
ויטמין  E המגן מפני מחלות לב וכלי דם מונע כולסטרול רע. ניתן לצרוך אותו משמן בכבישה קרה, דגנים מלאים, תפוחי אדמה, אגוזים, ירקות ירוקים ונבטי חיטה.
הפסקת עישון – חלקיקים ותוצרי לוואי מעשן הסיגריות שוקעים על פני הרובד הטרשתי ומצרים את כלי הדם.
* שתיית חליטת עלי זית, כוס אחרי כל ארוחה.
יש לבצע טכניקות הרפיה, מדיטציות, יוגה וכו' – במחקר שהתבצע בקופי אדם הוכח כי קופים שנמצאו בראש הסולם החברתי והיו משוחררים מדאגות היו חסינים מפני מחלות כלי דם ושומנים בדם, לעומתם, הקופים שנמצאו בתחתית ההיררכיה החברתית ודאגו למעמדם בחברה, היו חשופים יותר למחלות אלו.
על ידי דיקור, תזונה נכונה, תוספי מזון ופעילות ספורטיבית, ניתן להגיע לאיזון רמת השומנים בדם.